Israël op internet

Wilt u meer weten over deputaten Kerk en Israël? Zou u willen dat u dat artikel uit ‘Vrede over Israël’ nog even kon nazien? Zoek jij voor een werkstuk voor school informatie over het jodendom? Ga dan eens kijken op onze website! Surf naar www.kerkenisrael.nl

Wat is daar zoal te vinden? Een overzicht is te vinden op de ‘SiteMap’ (die vanaf alle pagina’s bereikbaar is, zie de bovenste regel). De belangrijkste onderdelen zijn:

Artikelen uit ‘Vrede over Israël’

Bijna alle artikelen die sinds 1997 verschenen zijn in ‘Vrede over Israël’ staan op onze website - meer dan 150 artikelen!

Die zijn natuurlijk oorspronkelijk geschreven voor publicatie op papier. De tekst is ongewijzigd gelaten.

Om het lezen vanaf een computerscherm zo plezierig mogelijk te maken heb ik het volgende gedaan:

1. Bovenaan de pagina staan de gegevens over het artikel, met - indien aanwezig - de kopjes. Die kopjes zijn ‘links’: door op een kopje te klikken springt u daarheen;
  2. Langs het hele artikel loopt aan de linkerkant een lichtblauwe balk: daarop klikken brengt u weer naar bovenaan de pagina.

Wilt u de tekst liever (zoals) op papier, dan kunt u kiezen voor de weergave ‘Als Document’ (zie rechtsbovenaan het scherm).

De laatste nummers zijn ook in PDF-formaat beschikbaar: u krijgt dan het hele nummer, compleet met de opmaak in een (groot!) bestand.

Indexen

Er zijn verschillende indexen:

• alle artikelen op volgorde van jaargang en nummer
  • alle artikelen op volgorde van auteur
  • de Schiftstudies e.d. op volgorde van Bijbelgedeelte
  • de boekbesprekingen op volgorde van besproken auteur
  • trefwoorden en namen

De twee eerstgenoemde indexen kunnen ook bereikt worden vanaf een artikel: klik je op de auteur, of op de vermelding van jaargang en nummer, dan kom je in de bijbehorende index, bij de genoemde auteur resp. jaargang.

De indexen vermelden de opgenomen artikelen, vanaf jaargang 41 (1997).

Er is ook een complete lijst van alle artikelen die in de eerste 40 jaargangen van V.o.I. verschenen zijn. Die artikelen kunt u evt. via de Israël-bibliotheek verkrijgen.

Informatie over diverse joodse voorwerpen

Wij hebben nl. een en ander verzameld om te laten zien bij een Israël-avond, of op catechisatie; daar zijn beschrijvingen bij gemaakt en die zijn op onze website gezet. Zo zijn er heel wat onderwerpen te vinden.

Dat kan eventueel ook via de Hebreeuwse woordenlijst (vanaf alle pagina’s bereikbaar, zie de bovenste regel); daar staat het woord in het Hebreeuws, met de uitspraak, een korte verklaring, en een link naar meer informatie.

Over de opzet

De opmaak van de website is heel eenvoudig gehouden. Er is vooral op gelet dat de pagina’s snel kunnen verschijnen, ook bij een tragere verbinding.

Plaatjes zijn er ook (momenteel meer dan 100), maar daarvan wordt doorgaans eerst alleen een ‘duimnagel-versie’ gegeven; door op dat verkleinde plaatje te klikken komt u dan bij een grotere versie.

We wensen u een goed bezoek toe!

ds. Aart Brons
Vrede over Israël jrg. 47 nr. 1 (jan. 2003)