Vrede over Israël, jrg. 52 no. 3
Van de redactie

Op 14 mei 1948 werd door David ben Goerion de onafhan­kelijk­heids­verklaring gelezen, waarin de staat Israël werd uitgeroepen. De staat Israël viert dit jaar zijn 60 jarig bestaan. In twee artikelen wordt daaraan aandacht besteed. Toch staat ook in dit nummer van Vrede over Israël het hoofdthema van jaargang 52, ‘Om de praktijk van het joodse leven’, weer centraal.

Drs. J.G. Brienen verzorgt de Schriftstudie vanuit het slot van Mattheus 28. De Schriftstudie draagt de titel: Van belofte naar vervulling - een missionaire omslag. Drs. Brienen tracht een antwoord te vinden op de vraag: Wat heeft de komst van Jezus Christus, de Messias, veranderd, met name met het oog op Gods volk Israël?

Drs. Bart Wallet levert ons het derde artikel over ‘Om de praktijk van het joodse leven’. In Halacha voor elke dag laat hij aan de hand van drie praktische voorbeelden zien wat halacha voor ‘gewone mensen’ van dag tot dag praktisch inhoudt.

Het dagelijkse gebed is zo’n voorbeeld van praktisch handelen. Hoe men zich op het dagelijkse gebed voorbereid en wat er verder voor nodig is staat in een apart kadertje onder het artikel van drs.Wallet.

Drs. Kees Jan Rodenburg had een gesprek met rabbijn David Rosen, een rabbijn die al jarenlang werkzaam is bij organisaties die gericht zijn op de dialoog met andere godsdiensten. In het interview Israël en de protestantse kerken stelt Rabbijn Rosen enkele kritische vragen bij de betrokkenheid van de protestantse kerken in Nederland bij Israël.

Drs. C.J. van den Boogert staat in zijn artikel Israël, teken van Gods trouw stil bij de 60ste verjaardag van de staat Israël. Hij stelt de vraag aan de orde of in de stichting van de staat Israël Gods hand zichtbaar is.

¿ auteur ?
Vrede over Israël jrg. 52 nr. 3 (¿ maand ?)