Nes Ammim, een gemeenschap in dialoog

Nes Ammim (‘teken voor de volkeren’, Jes. 11:10) is de plaats waar ik, Marieke van der Sluis, voor een jaar woon. Inmiddels ben ik hier ruim drie maanden en kan ik u een indruk geven hoe het leven hier is.

Gemeenschap

Nes Ammim is een dorpje in het noord-westen van Israël, slechts een paar kilometer van de Middellandse zee verwijderd. Er wonen hier gemiddeld 40 vrijwilligers (met name uit Duitsland en Nederland) voor één of twee jaar, waaronder op dit moment twee Nederlandse gezinnen, een aantal echtparen, een groep jongeren en een paar vutters. Daarnaast zijn er mensen die voor een korte tijd komen meehelpen. Het hoofddoel van Nes Ammim is het mogelijk maken van ontmoetingen tussen Joden, Moslims en Christenen. Een voorbeeld is dat er dialooggroepen samenkomen die voor een aantal dagen in Nes Ammim verblijven. Om deze dialoog mogelijk te maken, is er geld nodig. Dat geld wordt met name verdiend door het runnen van een hotel. Dit is ook de branche waarin de meeste vrijwilligers werken. Ik vind het een bijzondere en leerzame ervaring om in een gemeenschap te leven. Je werkt samen, maar ook in je vrije tijd ben je altijd in contact met dezelfde mensen. Iedereen komt met een verschillende christelijke achtergrond en dat maakt het hier boeiend. Als je hier komt wonen, voelt het alsof je deel wordt van een grote familie.

Werk

Sinds februari 2011 ben ik afgestudeerd leerkracht. Mijn taak hier is het geven van Nederlandse les aan vier kinderen in de basisschoolleeftijd. De kinderen gaan overdag naar een Hebreeuwse school in een dorpje in de buurt en daarnaast krijgen ze dus van mij Nederlands.

Andere vrijwilligers werken onder andere in de tuin, de technische dienst, op kantoor, in het hotel (receptie, huishouding, keuken) en in het centrum voor dialoog. Het is de bedoeling dat iedereen 40 uur per week werkt. Dit betekent dat ik naast het lesgeven ook nog andere taken heb. Dat zijn voornamelijk schoonmaak­taken, zoals het schoonmaken van onze eetzaal en de kerk. Ook werk ik af en toe in de wasserij. Ik vind het heerlijk om dit praktische werk te combineren met mijn lesgevende taken.

Studieprogramma en dialoog

Naast het werken is er hier een heleboel te doen. Er wordt voor ons een heel studieprogramma georganiseerd. Zo zijn er onder andere Bijbelstudies, Israëlische volksdanslessen, lezingen over Joodse feesten en andere culturele aspecten, Hebreeuwse lessen en verschillende dagtrips naar plaatsen in de omgeving. Drie keer per jaar wordt er een grote seminar georganiseerd. In december zijn we bijvoorbeeld voor drie dagen de Negevwoestijn in geweest. Een erg speciale ervaring!

De excursies zijn een mooie manier om de cultuur en de natuur van het land verder te ontdekken. Zo hebben we bijvoorbeeld een dag langs het strand gewandeld, met tussendoor tussenstops bij mensen die hier wonen, zodat ze hun levensverhaal aan ons konden vertellen. Het leven is hier erg complex met al die verschillende bevolkingsgroepen, dus het is bijzonder om van verschillende kanten persoonlijke verhalen te horen.

Dit is voor mij wel belangrijk, want Nes Ammim is tijdens het werken vooral een ‘Europees eiland’, waardoor je niet zo heel makkelijk in contact komt met de lokale bevolking. Op dit moment wordt er daarom ook een programma opgezet, waarbij wij als vrijwilligers een aantal uren per week kunnen deelnemen aan de dialoogprojecten die plaatsvinden.

Contacten aangaan en versterken door in gesprek te blijven, dat is waar het om draait. Maar niet alleen dialooggroepen zijn een optie. Op dit moment zijn we een concert aan het voorbereiden in samenwerking met een synagoge uit Nahariya met als thema ‘Live together in harmony’. Zo wordt er op verschillende manieren gewerkt aan het bouwen van relaties.

Het is een heel rijke ervaring om in dit land te mogen wonen en werken! Ik ben blij dat ik daar de komende maanden nog van mag genieten.

mevr. Marieke van der Sluis
Vrede over Israël jrg. 56 nr. 1 (jan. 2012)