Uitbreiding Sjoel Elburg

Meer dan 450 gasten waren op woensdag 13 juni getuige van de opening van de nieuwe vleugel van Sjoel Elburg. De opening werd verricht door Prinses Máxima.

Sjoel Elburg is een museum gevestigd in de voormalige synagoge van dit provincie­stadje. De permanente tentoonstelling in de Sjoel vertelt over de geschiedenis van de Joden in Elburg en in de Mediene (Provincie).

Het museum is nu uitgebreid met een expositieruimte voor wissel­tentoonstellingen. De bovenverdieping is ingericht als educatieve ruimte waar o.a. schoolklassen gebruik van kunnen maken om zich te verdiepen in het Jodendom en waarin ook cursussen worden gegeven.

Aan de Messias belijdende kunstenares Jip Wijngaarden viel de eer te beurt om haar werk in de nieuwe ruimte te tonen. De titel van de tentoonstelling, gebaseerd op Jesaja 49, luidt: ‘Ik vergeet jou nooit’. Aan de hand van prachtige schilderijen, die voornamelijk aan het Hooglied ontleend zijn, laat ze zien dat God zijn volk Israël nooit zal vergeten.

Het is zeker de moeite waard om de tentoonstelling te bezoeken en om dan tevens te luisteren naar de verhalen in de permanente tentoon­stellings­ruimte. De verhalen in de Sjoel en de tentoonstelling onder­strepen op een duidelijke en aansprekende wijze de overtuiging die door Deputaten Kerk en Israël onder woorden is gebracht in het visie­document ‘Voorgoed verbonden’.

‘Ik vergeet jou nooit’ is te zien tot 20 oktober in museum Sjoel Elburg, Graaf Hendriksteeg 2. Zie ook www.sjoelelburg.nl

drs. Kees van den Boogert
Vrede over Israël jrg. 56 nr. 4 (sep. 2012)