Lamme handen

“Stort als je bidt je hart zo eerlijk mogelijk uit, alsof je met je beste vriend spreekt.” Dat advies komt van de beroemde rabbi Nachman van Breslov, een fascinerend persoon die ons in deze tijd nog veel heeft te zeggen.

Rabbi Nachman werd geboren in 1772 in wat nu Oekraïne is. De rabbi was een geweldige verhalenverteller. Hij leerde: “Maak gebeden van mijn verhalen. Laat ze niet stollen, maar laat ze leven, als een gebed onder elkaar en naar God toe.”

Een bekend verhaal van hem gaat over een eenzaam prinsje die zich inbeeldt dat hij een kalkoen is, tot wanhoop van zijn ouders. Dan komt er een zwerver met lamme handen; hij belooft het jongetje in vier dagen te genezen. Hij doet alsof hij een kalkoen is en gaat, net als de jongen, in zijn blootje onder de tafel zitten kakelen.

“Wie ben jij?” gilt de prins. “Ik ben een kalkoen, net als jij,” zegt de zwerver. “Nou, die is gek!” reageert de prins. Dan ziet het prinsje de lamme handen van de bedelaar en weet het dan zeker: dat zijn net zulke vreemde vleugeltjes als hijzelf heeft.

Samen eten ze van het kalkoenenvoer en kakelen uit volle borst. Ook de tweede dag wordt er weer flink op los gekakeld. Maar na een tijdje trekt de zwerver een broek aan. “Wat doe je nu?” roept de prins geschrokken. “Dat is toch een afschuwelijke mensen­broek!” “Inderdaad,” zegt de zwerver. “Maar dat geeft toch niks? Je bent en blijft een kalkoen, net als ik.”

Zo gaan ze steeds een stapje verder. Na de broek volgt een hemd en ze gaan weer gewoon menseneten eten... Op die manier geneest de jongen. Een beloning wil de zwerver niet ontvangen van de koning. Hij zegt: “De genezing van uw zoon, dát is mijn loon. En nog iets, majesteit. U denkt natuurlijk dat ik lamme handen heb, maar in werkelijkheid zijn mijn handen zo sterk als de vleugels van een adelaar en kan ik er machtige heldendaden mee verrichten. Maar als lamme kalkoenenvleugeltjes bezitten zij een andere kracht: de macht van de troost en de kracht van de genezing.”

Ook voor christenen bevatten de intrigerende verhalen van Rabbi Nachman een belangrijke les: Laat je geloof niet stollen tot theorie, leg je hart erin!

Gertjan de Jong is storyteller bij jongerenplatform BasiC,
onderdeel van het Interkerkelijk Kenniscentrum (IKC).

dhr. Gertjan de Jong
Verbonden jrg. 67 nr. 1 (jan 2023)