Yad Elie: schooltuintjes als brug tot verzoening

De Joodse organisatie Yad Elie is vooral bekend om haar schoolmaaltijden op Joodse en Arabische scholen. Maar wist u dat Yad Elie ook helpt met het opzetten van schooltuintjes? Het is immers veel gezonder, goedkoper en misschien ook wel lekkerder, om groente uit je eigen tuin te eten!

Wit brood met chocoladepasta

Zo’n vier jaar geleden begon Yad Elie met het opzetten van schooltuintjes in een aantal Joodse achterstandswijken in Jeruzalem. Kinderen groeien hier op tussen de betonnen flats, die in de jaren ’50 in razendsnel tempo uit de grond zijn gestampt voor nieuwe immigranten. Nu worden deze flats bewoond door Russische en Ethiopische Joden. Veel gezinnen hebben te maken met armoede, werkloosheid en geweld. Er is weinig geld en de gezinnen leven op het goedkoopste dat de supermarkt te bieden heeft: wit brood met chocoladepasta.

Kinderen uit deze wijken weten nauwelijks waar hun eten vandaan komt, alles om hen heen is immers beton. In de schooltuin leren ze zelf hun groente te verbouwen en daar een heerlijke maaltijd van te bereiden. De leraren zien dat de leerlingen zich beter concentreren op de lessen na een uurtje in de tuin. Even een frisse neus en fysieke inspanning doet wonderen!

Het verhaal van Moshe

Zo ook voor de 6-jarige Moshe. Hij en zijn moeder waren weggelopen van huis en kwamen terecht in een vrouwenopvang. Moshe was erg introvert en kon snel boos worden. Zijn juf wilde Moshe graag helpen, maar hoe? Ze besloot hem elke ochtend om 6.45 uur thuis op te halen en dan eerst een uurtje met hem in de schooltuin te werken. Vlak voor de lessen begonnen, dronk ze nog wat thee met hem. De veilige omgeving van de schooltuin, de extra aandacht van de juf en het succes van zijn eigen tomaten en paprika’s, zorgde ervoor dat Moshe gedurende het jaar helemaal tot bloei kwam. Zijn moeder liet aan het eind van het schooljaar trots een rijpe tomaat zien: “Dit is Moshe’s tomaat en het is de lekkerste van de hele wereld.”

Hoofddoek

In de Joodse achterstandswijk Kyriat HaYovel organiseert de Israëlisch-Palestijnse studentenorganisatie Mahapach naschoolse activiteiten voor tienermeiden. De meiden worden geholpen met hun huiswerk en verbouwen hun eigen groenten en kruiden, waar ze vervolgens een simpele maaltijd van leren bereiden. Ook de moeders worden uitgenodigd voor deze kooklessen. Dit jaar maakten voor het eerst twee Arabische moslimstudentes, die gewend zijn een hoofddoek en traditionele kleding te dragen, deel uit van de leiding. Van tevoren maakten zij zich zorgen om de reactie van de Joodse meiden. De eerste ontmoeting was een grote schok. De tieners zijn opgegroeid met sterke vooroordelen over Arabieren. Ze waren kleine meisjes toen in hun buurt een supermarkt werd opgeblazen door een vrouwelijke terrorist in traditionele kledij. Eerst moest er daarom gewerkt worden aan wederzijds vertrouwen, voordat men met het reguliere huiswerk- en tuinier­programma kon starten. Nu zien we echter dat met name de meer religieuze Joodse meiden het liefst optrekken met de twee moslim­studentes. Zij vinden bij hen meer raakvlakken dan bij de seculiere Joodse studentes. Een mooi voorbeeld hoe twee verschillende werelden elkaar weten te vinden!

Een gift geven aan dit mooie project? Dat kan via het rekeningnummer van Deputaten Diaconaat NL52 INGB 0000 5353 00 t.n.v. Landelijk Kerkelijk Bureau Chr. Geref. Kerken te Veenendaal o.v.v. “ISR040 Yad Elie”

drs. Wilma Wolswinkel
Verbonden jrg. 60 nr. 1 (feb. 2016)