Het heidendom zoekt de vrede met het bestaan, Israël zoekt de vrede met God.
Het heidendom heeft als hoogste doel de overgave, Israël de gehoorzaamheid.
uit ‘Kerk, wat is uw gebed?’ (VoI 46/1)

vanaf Redeemer toren
Het Nieuwe Verbond bekrachtigt, vernieuwt en verruimt het verbond.
Daardoor worden de volken in het verbond van God met Israël betrokken.
Maar het verbond met Israël wordt niet opgezegd.
uit: M. Boertien, samengevat door T. Brienen
olijfbomen
Eén van de meest in het oog springende aspecten van de Bijbelse boodschap
is de blijvende trouw van God aan het volk Israël
uit: Voorgoed verbonden, stelling 1
lichtstad
Dit volk, met déze godsdienst, belichaamt van Godswege een vraag aan de kerk, (...)
de vraag naar het rechte zicht op de God van Israël en zijn weg met Israël en de volken.
uit: ‘Kerk, waarom ben je zo rustig?’ (VoI 45/2)
Jeruzalem vanaf de Olijfberg
Het heidendom zoekt de vrede met het bestaan, Israël zoekt de vrede met God.
Het heidendom heeft als hoogste doel de overgave, Israël de gehoorzaamheid.
uit: ‘Kerk, wat is uw gebed?’ (VoI 46/1)
Jeruzalem in de sneeuw
Blijft de Joodse vraag wat er nu van die
door de kerk zo breed opgevatte verlossing
in de wereld te merken is.
uit: Wat heet ‘Verlossing?’ (VoI 46/5)
kudde
Gods beloften blijven gelden voor het joodse volk.
En wij wachten met spanning af hoe God zijn oude beloften
voor zijn oude volk eens in vervulling zal doen gaan.
uit: B.J. Oosterhoff: Is Israël verworpen?
Jeruzalem vanuit het Zuiden
Paulus zou razend van woede en verdriet zijn geworden als hij geweten had
hoe men zijn brieven is gaan gebruiken als een wapen tegen de joden.
uit: M. Boertien: Twee wegen?
vanaf de Berg der Zaligsprekingen
Het beloftewoord van God voor Israël is in de nieuwtestamentische bedeling
niet minder van kracht dan in de oudtestamentische bedeling.
uit: J.P. Versteeg: Het behoud van gans Israël
Jeruzalem
In zijn concentratie op Israël in het OT had God toch ook de volken op het oog.
In zijn concentratie op de volken in het NT houdt God ook Israël op het oog.
uit: J.P. Versteeg: Het behoud van gans Israël
kudde
In de eeuwenlange worsteling van God om het behoud van zijn volk
mogen ook wij onze taak zien: om Israël ‘jaloers’ te maken
uit: H. Biesma: Wortel en tak
Jeruzalem onder regenboog
De identiteit van Israël is gefundeerd in ‘de God van Israël’
met wie Israël een verbondsrelatie heeft.
uit: Rapport van deputaten voor GS 2019
woestijn Zin
Over Israël kan alleen gesproken worden met inachtneming
van de driehoeksverhouding volk-land-geloof.
Israëls identiteit is verankerd in Gods trouw aan Zijn verbond.
uit: Rapport van deputaten voor GS 2019
Jeruzalem
Het Nieuwe Verbond bekrachtigt, vernieuwt en verruimt het verbond.
Daardoor worden de volken in het verbond van God met Israël betrokken.
Maar het verbond met Israël wordt niet opgezegd.
uit: M. Boertien, samengevat door T. Brienen
Jeruzalem
Eén van de meest in het oog springende aspecten van de Bijbelse boodschap
is de blijvende trouw van God aan het volk Israël
uit: Voorgoed verbonden, stelling 1
Galilea
Dit volk, met déze godsdienst, belichaamt van Godswege een vraag aan de kerk, (...)
de vraag naar het rechte zicht op de God van Israël en zijn weg met Israël en de volken.
uit: ‘Kerk, waarom ben je zo rustig?’ (VoI 45/2)
Jeruzalem
Het heidendom zoekt de vrede met het bestaan, Israël zoekt de vrede met God.
Het heidendom heeft als hoogste doel de overgave, Israël de gehoorzaamheid.
uit: ‘Kerk, wat is uw gebed?’ (VoI 46/1)
kudde
Blijft de Joodse vraag wat er nu van die
door de kerk zo breed opgevatte verlossing
in de wereld te merken is.
uit: Wat heet ‘Verlossing?’ (VoI 46/5)
visser
Gods beloften blijven gelden voor het joodse volk.
En wij wachten met spanning af hoe God zijn oude beloften
voor zijn oude volk eens in vervulling zal doen gaan.
uit: B.J. Oosterhoff: Is Israël verworpen?
Jeruzalem vanaf de Olijfberg
Paulus zou razend van woede en verdriet zijn geworden als hij geweten had
hoe men zijn brieven is gaan gebruiken als een wapen tegen de joden.
uit: M. Boertien: Twee wegen?
vanaf Redeemer toren
Het beloftewoord van God voor Israël is in de nieuwtestamentische bedeling
niet minder van kracht dan in de oudtestamentische bedeling.
uit: J.P. Versteeg: Het behoud van gans Israël
olijfbomen