Ontmoeting in de Israëlische ambassade in Den Haag

Hieronder een kort video-verslag waarin enkele leden van de groep vanuit diverse reformatorische kerken, die de oproep liet uitgaan tot schuldbelijden tegenover de Joden aangaande verschillende vormen van nalatigheid jegens hen voor, in en bij de nasleep van de Tweede Wereldoorlog.

Deze oproep is gericht op het die schuld belijden in de kerken voor Gods aangezicht. Dat is en blijft de kern van waar het om ging. De ontmoeting met Joden hierover kan dan niet uitblijven. Tot zo’n ontmoeting kwam het sneller dan verwacht door een uitnodiging van de ambassadeur van Israël voor een ontmoeting waarbij de verklaring ook zou worden aangeboden aan een Joodse vertegenwoordiging. In de video hieronder is een kort verslag van deze bijeenkomst te zien.

Het aantal genodigden was beperkt, door de corona-crisis. Overige leden van de initiatiefgroep en nog enkele nauw betrokkenen werden een week later ontvangen om terug te blikken op het schuld belijden en vandaaruit vooruit te kijken naar een vervolg. Daarover meer in Reformatorische kerken zetten gesprek met Israëlische ambassade voort.

Onderdelen van de bijeenkomst, met begintijd (mm:ss):

00:16 Toespraak van ds. Pieter de Boer
08:00 Voorlezen van de verklaring door Henk-Jan Schouten
12:18 Reactie van de ambassadeur Naor Gilon
12:56 Toespraak van ds. Rien Vrijhof
15:50 Reactie van rabbijn Binyomin Jacobs

Hieronder nog een ander, wat langer videoverslag, gemaakt door de ambassade:

Onderdelen van de bijeenkomst, met begintijd (mm:ss):

00:00 Toespraak van ds. Pieter de Boer
12:13 Voorlezen van de verklaring door Henk-Jan Schouten, initiatiefnemer
16:32 Reactie van de ambassadeur Noar Gilon
20:55 Reactie van rabbijn Binyomin Jacobs